M.O.R.E. News


Geplaatst op: 31-08-2021

 

De nieuwe Scultura Team: Gestroomlijnde race prestaties

 

Minder gewicht, minder luchtweerstand – en nog comfortabeler ook? Als je denkt dat het niet mogelijk is, maak dan kennis met de fiets die het tegendeel bewijst: de nieuwe Scultura Team. Geëvolueerd uit het erfgoed van de serie uiterst lichte koersfietsen, hebben wij de luchtweerstand drastisch kunnen verminderen, het comfort naar een nieuw niveau getild en zelfs het gewicht nog verder terug kunnen brengen om een uiterst veelzijdig en racewinnend wapen af te leveren dat zich nu al meer dan bewezen heeft in de World Tour.

Sinds de introductie van de eerste Merida Scultura in 2006 heeft de Scultura Team altijd gestaan voor een uiterst laag gewicht, directe rijeigenschappen, klassieke esthetica en bewezen koersprestaties, resulterend in een machine die altijd enorm populair was binnen World Tour Teams. Dat het winnen van koersen in het DNA van de Scultura verankerd ligt, bewees de vijfde generatie van de Scultura Team maar eens te meer: voor de officiële lancering van deze fiets stonden er reeds vier World Tour overwinningen op zijn naam!

Omdat de Scultura altijd schitterde met de uiterst goede klimprestaties,  het lichte gewicht en comfortabele maar prestatiegerichte rijeigenschappen, hebben wij ingezet op het verder verbeteren van deze sterke punten. Daarnaast werd de lat verhoogd wat betreft aerodynamische prestaties.

In vergelijking met zijn voorgangers is het frame van de nieuwe Scultura Team 4% lichter en merkbaar comfortabeler door de mogelijkheid voor het monteren van 30 mm brede banden en de verlengde zadelpen. We konden de aerodynamica drastisch verbeteren dankzij de complete kabel integratie in de door Merida zelf ontwikkelde one-piece carbon cockpit. Het balhoofd en het profiel van de voorvork én de achterbrug ondergingen eveneens een complete en aerodynamische metamorfose.

Het resultaat, de volledig vernieuwde Scultura Team, is dat deze fiets nog steeds de veelzijdige en lichtgewicht allrounder is die het altijd al geweest is, maar de eigenschappen om te presteren op het allerhoogste niveau hebben een flinke boost gekregen. Meer comfort betekent minder vermoeidheid, terwijl het verminderen van de luchtweerstand resulteerde in een besparing van ongeveer 10 watt ten opzichte van zijn voorloper, terwijl ook met gemak de UCI gewichtslimiet van 6,8 kilogram behaalt wordt.

 

Zoals eerder genoemd, bewees de vijfde generatie van de Scultura Team zijn race DNA vanaf de allereerste dag dat de fiets overhandigd werd aan Team Bahrain Victorious. In het Critérium du Dauphiné werden maar liefst twee etappe overwinningen behaalt door Mark Padun. Vervolgens wist Dylan Teuns in de Tour de France een etappe op naam te zetten van de nieuwe Scultura Team en recent won Damiano Caruso de negende etappe in de Vuelta España. In de korte tijd dat de nieuwe Scultura aanwezig is in de World Tour bewees de fiets zich als perfecte partner van de super aerodynamische Merida Reacto. Dit geeft zowel de professionele renners als recreatieve fietsers de perfecte keuze te tussen lichtgewicht prestaties met verbeterde aerodynamische capaciteiten van de nieuwe Scultura  of de uiterst snelle en optimale aerodynamica van de Merida Reacto.

 


Naast de SCULTURA TEAM wedstrijdfiets van de Bahrain Victorious ploeg komt er een complete serie Scultura fietsen die te verkrijgen zijn via Merida dealers. In navolging van de vorig jaar geïntroduceerde nieuwe Reacto serie komen er ook van de nieuwe Scultura twee framevarianten; het lichtgewicht CF5 frame (822 gram in maat M) van de SCULTURA TEAM en het reguliere CF3 frame. Beide framevarianten hebben dezelfde geometrie die gelijk is aan de Reacto, op een sterker aflopende bovenbuis voor meer comfort bij de Scultura na.

Prijzen voor de Scultura serie beginnen bij € 2.599,- voor de Scultura 5000 met CF3 frame en een gemixte Shimano Ultegra afmontage, oplopend tot € 12.999,- voor de ultra hoogwaardige Scultura 10K.

Bekijk de Scultura serie

Geometrie

Framemaat XXS (47) XS (50) S (52) M (54) L (56) XL (59)
ST Seat Tube (mm) 435 458 481 501 521 550
TT Top Tube (mm) 520 535 545 560 575 590
CS Chain Stay (mm) 408 408 408 408 408 408
HTA Head Tube Angle 70.5 72 72.5 73.5 73.5 74
STA Seat Tube Angle 74.5 74 74 73.5 73 73
BD Bottom Bracket Drop (mm) 70 70 66 66 66 66
HT Head Tube (mm) 105 112 128 140 155 176
FL Fork Lenght (mm) 385 385 385 385 385 385
R Reach (mm) 377 383 390 395 400 409
S Stack (mm) 517 529 542 557 571 593
WB Wheel Base (mm) 985 982 989 990 1000 1010
SH Stand Over Heigt (mm) 721 745 765 782 800 823

 

 

 

 

VIDEO

 

 


Vergelijk fietsen (0 van 6)
Informatie over cookies
Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.