Advies: Mountainbike kopen


Geplaatst op: 14-03-2017

Merida Mountainbike kopen

Een nieuwe mountainbike koop je niet zomaar. Er zijn een aantal afwegingen die je moet maken tijdens je zoektocht. Ga je voor een mountainbike met 27,5”, 29” of misschien wel voor een 27,5”650B+ wielmaat? Kies je een aluminium of een carbon frame? Wordt het een mountainbike met alleen vering voor of kies je een full-suspension fiets? Dit zijn een paar van de vragen die je voor jezelf moet beantwoorden.

De juiste maat voor je mountainbike bepalen

De belangrijkste keuze is tevens ook een van de makkelijkste keuzes om te maken. De juiste maat voor je nieuwe mountainbike is eenvoudig te bepalen op basis van je lichaamslengte. Wil je het nog net wat nauwkeuriger bepalen? Gebruik dan de formule voor het bepalen van de framehoogte op basis van de lengte van je binnen beenlengte. Zie hieronder de maattabel en de formule.

 

 

 

 

 

Framemaat Hardtail mountainbike
ht mtb framemaat
Framemaat Full-Suspension Mountainbike
fs mountainbike framemaat

 


Wielmaten voor mountainbikes

Er is in de laatste jaren veel veranderd in de mountainbike wereld. Tot een aantal jaren terug wisten we niet beter dan dat 26 inch de juiste wielmaat was. Tegenwoordig kan je kiezen uit vier verschillende maten: 26”, 27,5”, 29” en 27,5” 650B+.

26”: Het oer-model

De eerste mountainbikes waren uitgerust met 26 inch wielen. Het voordeel van deze kleinere wielmaat is dat je sneller kan accelereren en dat fiets wendbaarder is. Ondanks deze voordelen is 26” niet meer de norm en zie je het vooral nog op instap modellen en als tussenmaat voor de jeugd.
Bekijk de 26" mountainbikes!

27,5”: De gulden middenweg

De 27,5” wielmaat is geïntroduceerd om het gat met de grotere 29” wielen te overbruggen. 27,5” wielen rollen makkelijker en bieden meer grip en comfort dan 26” wielen. Zeker wanneer je wat kleiner van stuk bent en niet al te veel wil inleveren op wendbaarheid dan is het slim om te kiezen voor 27,5”.
Bekijk de 27,5" mountainbikes!

29”: De sportieve standaard

Zeker voor de sportievere mountainbikers is 29” zo onderhand de standaard geworden. Door de grotere wielen rolt je fiets nog makkelijker over ruig terrein. Daarnaast heb je meer grip en comfort, zonder in te leveren op snelheid. Door de ontwikkeling van de geometrie van moderne mountainbikes zijn deze alweer een stuk wendbaarder geworden dan de eerste twenty-niners. Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat 29 inch tegenwoordig de standaard is, ook voor wedstrijdrijders op de hoogste niveau’s.
Bekijk de 29" mountainbikes!

27,5” 650B+: voor het ruigere werk

De laatste innovatie op het gebied van wielmaten voor mountainbikes zijn de 27,5” wielen met 650B+ banden. Deze banden met extra volume hebben min of meer een zelfde diameter als een 29” wiel + band. Het extra volume zorgt voor extreem veel grip en ongekend comfort. Ondanks de breedte rollen de 650b+ banden verrassend licht. Deze ultieme mix van snelheid, grip en demping maakt de 650b+ wielmaat een goede keuze voor de avontuurlijk ingestelde mountainbikers.
Bekijk de 27,5" 650B+ mountainbikes!

 


Mountainbike met een aluminium of carbon frame?

Voor het materiaal van het frame van je nieuwe Merida mountainbike zijn er twee opties; aluminium of carbon.
Aluminium is een metaal wat een licht gewicht combineert met een hoge stijfheid. Twee factoren die van belang zijn voor een mountainbike. Ook tussen de aluminium mountainbike frames zit er verschil in gewicht, stijfheid en afwerking. De duurdere aluminium frames kunnen met speciale technieken gemaakt worden met aantrekkelijke vormen die de look van carbon frames benaderen. Bijkomend voordeel van aluminium is de gunstige prijs in vergelijking met carbon. Aluminium is de beste keuze als je een mountainbike zoekt met een goede prijs, kwaliteit en prestatie verhouding zoekt.

De meeste top-mountainbikes zijn gemaakt van carbon. Een mix van koolstofvezels en hars. Carbon is nog stijver en lichter dan aluminium. Met carbon kan er binnen het frame gevarieerd worden met de dikte van het materiaal om de fiets stijver te maken daar waar het moet of juist demping in te bouwen daar waar het kan. Rond de trapas komt de meeste kracht, daar is het frame het stijfst. De achterbrug kan echter dunner worden gemaakt waardoor deze trillingen kan absorberen. Ook maakt Merida gebruik van trilling dempende vezels om het comfort nog meer te verhogen.
Een mountainbike met carbon frame is de juiste keuze voor de prestatie gerichte mountainbiker die op zoek is naar de beste mix van stijfheid en gewicht, zonder in te leveren op comfort.

Bekijk alle mountainbikes met een aluminium of met een carbon frame!

 


De afmontage van je mountainbike

De prijs van een mountainbike wordt bepaald door het gebruikte frame en de onderdelen waar de fiets mee afgebouwd is; de afmontage. De meeste fietsen zijn afgemonteerd met onderdelen van Shimano, het grootste en bekendste merk. Daarnaast zie je ook fietsen met SRAM afmontage. Een minder bekend merk, maar zeker niet minder goed. Hieronder in het kort de verschillen met tussen haakjes de vergelijkbare groepen van SRAM.

 

 

 

 

  

Shimano XTR (SRAM XX): De keuze van wedstrijdrijders. Super licht van gewicht en schakelt extreem snel en precies. Ook verkrijgbaar als Di2 (elektronisch)

Shimano XT (SRAM X1/XO): De prestaties doen niet onder voor de XTR groep. De XT groep is vooral iets zwaarder dan de XTR. Ook verkrijgbaar als Di2.

Shimano SLX (SRAM GX 11): Deze groep is bijzonder geschikt voor sportief gebruik. Aanzienlijk gunstiger van prijs dan XT, maar nog altijd super prestaties.

Shimano Deore (SRAM GX 10): Goede middenklasse groep voor recreatief gebruik.

Shimano Alivio: Prima instap groep voor beginnende en recreatieve     mountainbikers.

Shimano Acera: Scherp geprijsd maar daardoor ook minder degelijk dan de bovenliggende modellen.

Shimano Altus / Tourney / SIS: Voornamelijk bedoeld voor op de weg. Gevoelig voor slijtage bij regelmatig off-road gebruik. [content...]

 


Hardtail of full-suspension mountainbike?

Uiteraard is een mountainbike met voor- en achtervering comfortabeler dan een exemplaar met alleen een verende voorvork. De zitpositie is voor het comfort echter belangrijker dan de vering. Een sportieve houding met een laag stuur ten opzichte van het zadel zal ook bij een volledig geveerde mountainbike belasting op de rug veroorzaken. De beste reden om te kiezen voor een full-suspension mountainbike is het feit dat ze meer grip hebben en dus beter te controleren zijn en meer vertrouwen geven. Zeker op ondergrond met veel oneffenheden maakt dit een groot verschil. 

Zowel bij het klimmen als het dalen blijven de wielen contact houden met de grond, ook op wortels of keien, waardoor je meer tractie hebt en ook beter kunt afremmen. Door de constructie en de demper zijn full-suspension mountainbikes iets zwaarder dan een hardtail en vragen de extra bewegende delen om iets meer onderhoud. Hier krijg je echter wel veel meer grip, controle, vertrouwen en comfort voor terug. Dus zeker voor de mountainbiker die veel lange tochten maakt en ook ruig terrein niet schuwt is een full-suspension mountainbike een goede keuze!

Bekijk alle hardtail of alle full-suspension mountainbikes!

 


Verschillen tussen voorvorken en dempers

Het grootste verschil tussen verende voorvorken en dempers voor de achtervering is de werking (veer of lucht), instelmogelijkheden, lock-out opties, stijfheid en gewicht. De eenvoudigere vorken werken met een stalen veer, de duurdere modellen werken op lucht. Het voordeel van een vork of demper op lucht is dat deze preciezer in te stellen zijn en soepeler werken dan een vork of demper met een veer. Ook is een lucht vork of demper lichter dan een exemplaar met een veer.

LOCKOUT

Tegenwoordig zijn vrijwel alle vorken (en dempers) voorzien van een lock-out hendel waarmee de vork / demper uit te schakelen is. Dit doe je wanneer je veel op goede wegen fietst of tijdens het klimmen. Hierdoor gaat er geen energie verloren in de vering. Bij de eenvoudigere modellen is de lock-out te bedienen op de vork of demper, bij de duurdere modellen zit er een hendel op het stuur waarmee je de vork en eventueel ook de demper mee kunt uitschakelen zonder je handen van het stuur te halen. 

Steekas

Op de wat duurdere modellen voorvorken zit wordt tegenwoordig gewerkt met een steekas. Deze dikkere as zorgt er voor dat de wielen stijver worden. Dit is zeker bij 29” mountainbikes een groot voordeel.

 
MERKEN

Er zijn veel verschillende merken voorvorken en dempers. De basismodellen zijn vaak uitgerust met een RST of Suntour vork. Vanaf het midden tot het top segment wordt er veel gebruik gemaakt van vorken en dempers van Rock Shox of Fox. Dit zijn dan ook vooral modellen die werken op lucht.

Bekijk de volledige mountainbike collectie!